Spring naar inhoud

Stemmen

laden...
0
0
0
0
0
0

Status

Elementenverharding i.p.v. asfalt

Door: Jeroen van Leeuwen
15 december 2023
Gemeente Duiven | 29 feb. 2024, 16:53

Op de plek waar we een verhoogd kruispuntplateau willen aanleggen, doen we dit met elementenverharding (kruispunt Opaal-Robijn-Aquamarijn) De rest van de wegverharding is in principe nog niet aan vervanging toe en laten we liggen. Een kleine uitzondering is de entree vanaf de Eltensestraat, daar is het asfalt zo slecht dat dit gerepareerd moet worden.

Asfalt hoort niet in een 30km-zone. Dit nodigt uit tot hard rijden

Toepassen elementenverharding (betonstraatstenen) in de rijbaan. Dat geeft een heel ander wegbeeld. Asfalt is te comfortabel en nodigt (onbewust) uit tot hardrijden.

Daarnaast is het in de wereld van wegontwerp algemeen bekend dat een smallere verhardingsbreedte bijdraagt aan een lagere snelheid. De minimale breedte is 4,60m, dat is ruim 1,40m smaller dan de huidige breedte. Het is mogelijk dat 4,60 te smal is i.v.m. de bussen die elkaar moeten passeren.

De CROW heeft diverse richtlijnen die advies geven over het gewenste wegbeeld in een 30km-zone. Ik ben wegontwerper, en ik zou diverse mogelijkheden kunnen voorstellen. Naar mijn mening moet deze kennis ook bij de gemeente intern bekend zijn.

Login om verder te gaan

Blijf op de hoogte




Verversen

Annuleren