Verleg de route van de lijnbus 62 naar buiten de 30 km zone
Een lijnbus hoort in principe niet thuis in een 30 km zone. Sinds jaar en dag dendert er echter toch een meestal lege bus door de Klarinetstraat.
- De lijnbussen kunnen nauwelijks door de bocht ter hoogte van de Tubastraat zonder op de andere weghelft te komen. Het overige verkeer wordt door de lijnbussen vaak tot stilstand of nog verder uitwijken gedwongen.
- De chauffeurs van de lijnbussen overtreden massaal de toegestane 30 km/u (ondanks vele verzonden klachten aan BRENG). De buschauffeurs hebben kennelijk haast om op het NS station te komen, staan onder tijdsdruk en veroorzaken daarmee gevaarlijke verkeersituaties en trillingen aan de aanliggende woningen.
-Een betere alternatieve route (grotendeels buiten) de 30 km zone zou zijn als de bus uit Westervoort linksaf de Opaal zou inslaan en dan via de Saturnus richting het station zou rijden.
- De lijnbussen uit de richting van Westervoort drukken structureel als ze de wegversmalling van de zwartwitte paal in de Klarinetstraat naderen nog extra het gaspedaal in om tegemoet komend verkeer voor te zijn.
- De kruising met de Eltensestraat is door het zware busverkeer gevaarlijk voor overige verkeersdeelnemers. Je krijgt vaak het gevoel aan de kant te worden gedrukt.
- Het zal niet meer lang duren dan gaan de bussen elektrisch rijden. Nadeel hiervan is dat de bussen door de aanwezige accu’s veel zwaarder worden en dus met nog meer massa op de weg nog meer trillingen en luchtdrukverplaatsing gaan veroorzaken.